Een bewijs van Nederlanderschap is een verklaring van de burgemeester. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U kunt een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben:

  • als u naar het buitenland verhuist.
  • als u gaat trouwen.
  • als u solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.

Ook kan het bewijs handig zijn als een paspoort niet volstaat als officieel bewijs.

Bewijs van Nederlanderschap aanvragen (met DigiD en iDEAL)

Kosten

De kosten hiervoor bedragen € 13,00. Bij de aanvraag betaalt u die direct met iDEAL. Na een correcte aanlevering van de benodigde informatie, krijgt u het bewijs (per post) binnen 3 werkdagen thuis gestuurd. U hoeft hiervoor dus niet naar het gemeentehuis te komen.

Vraagt u het bewijs liever niet online aan, lees dan de mogelijkheden onder 'Goed om te weten'.

Goed om te weten

Wilt of kunt u het bewijs niet online aanvragen, dan kunt u kiezen uit onderstaande mogelijkheden.

Persoonlijk aanvragen

U kunt de verklaring ook persoonlijk aanvragen bij de publieksbalie aan de Elderinkweg 2, Hengelo. Wij werken op afspraak.

Neemt u hiervoor uw geldige identiteitsbewijs mee.

Schriftelijk aanvragen

Schriftelijk aanvragen kan ook. Richt uw aanvraag aan het college van burgemeester en wethouders. Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee.

Machtigen

U kunt ook iemand machtigen het bewijs voor u af te halen bij de gemeente. De gemachtigde moet meerderjarig zijn. Maak een brief met de volgende informatie:

  • Waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
  • Wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
  • Uw handtekening
  • De handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • Het identiteitsbewijs van de gemachtigde