Het recht en de hoogte van uw uitkering zijn afhankelijk van uw persoonlijke woon-, leef- en financiële omstandigheden (bezittingen, schulden, inkomen). Als deze omstandigheden wijzigen, geeft u dat dan op tijd door. Houd daarbij rekening met het volgende aan- en inleverschema:

MaandUiterste inleverdatumVerwerkingsdatum
Januari30 januari 20242 februari 2024
Februari28 februari 20244 maart 2024
Maart30 maart 20243 april 2024
April29 april 20243 mei 2024
Mei29 mei 20243 juni 2024
Juni30 juni 20243 juli 2024
Juli30 juli 20242 augustus 2024
Augustus30 augustus 20243 september 2024
September30 september 20243 oktober 2024
Oktober30 oktober 20244 november 2024
November30 november 20243 december 2024
December29 december 20243 januari 2025

Wijzigingen doorgeven

U geeft wijzigingen door via 'Mijn Inkomen'. Daar kunt u al uw gegevens rondom uw uitkering bekijken en wijzigen. U moet daarvoor inloggen met DigiD.

DigiD linkWijziging doorgeven in 'Mijn Inkomen'

Voorbeelden van wijzigingen zijn:

  • Uw woon- of leefsituatie of die van uw partner wijzigt. Bijvoorbeeld: verhuizing, inwonende personen worden 27 jaar, personen van 27 jaar komen bij u inwonen etc. Als u met één of meerdere personen van 27 jaar of ouder woont, dan kunt u de kosten delen. Er geldt dan een lagere uitkeringsnorm.
  • U gaat naar het buitenland voor bijvoorbeeld vakantie of familiebezoek.
  • U of uw partner heeft inkomen uit arbeid of een WW- of ZW-uitkering ontvangen. Dan moet u elke maand uw inkomen doorgeven. Voeg kopieën van loon-/uitkeringsspecificaties toe. Als u nog geen specificaties heeft, geeft u dan een schatting van de inkomsten. Zodra u de specificaties wel heeft moet u een kopie naar ons sturen.
  • U of uw partner ontvangt een WAO- of WIA-uitkering. Dan moet u per 1 januari en per 1 juli de specificatie van de gewijzigde gegevens doorgeven.
  • Uw alimentatie is gewijzigd. Voeg bewijsstukken, zoals bankafschriften en uitspraak rechter bij.
  • Uw vermogen is gewijzigd (vermogen is bezittingen min schulden). Als er iets in het vermogen wijzigt van u, uw partner of uw kinderen tot 18 jaar, dan moet u dat doorgeven. Denkt u bijvoorbeeld aan het ontvangen van een erfenis of schenking, de aanschaf van een voertuig (auto, motor, caravan, boot), de afkoop van een pensioen, een lening, aanspraak op het kindsdeel in verband met het overlijden van één van uw ouders etc.

Als u wijzigingen met bewijsstukken op tijd doorgeeft, dan voorkomt u dat wij uw recht opschorten, tijdelijke verlagen, beëindigen en terugvorderen. Bij het niet op tijd aan- of inleveren van gegevens betalen wij de uitkering niet uit. U krijgt hierover een brief.

Formulierenhulp

Vindt u het moeilijk een formulier in te vullen en gegevens te verzamelen? Dan kunnen wij de hulp van een vrijwilliger van Schuldhulpmaatje of Humanitas inschakelen. 

Let op: Maakt u samen met iemand anders, bijvoorbeeld uw partner, gebruik van een bepaalde regeling? U vindt dan de informatie over deze regeling terug op de persoonlijke pagina van de hoofdaanvrager. De partner moet na het opgeven van de inkomsten ook inloggen om de inkomsten mede te bevestigen.

Goed om te weten

Wilt u liever wijzigingen via een papieren formulier doorgeven neemt u dan contact op met het cluster Financiële administratie participatie. Telefoonnummer (0575) 75 02 50.