De inzet van EHBO bij evenementen is afhankelijk van de omvang van het evenement en de activiteiten die tijdens het evenement plaatsvinden.

  • De aanwezigheid van EHBO niet verplicht bij kleinschalige evenementen waarvoor geen vergunning nodig is
  • Bij kleine evenementen waarvoor een vergunning nodig is tot 1.000 personen moeten minimaal 2 EHBO'ers aanwezig zijn.
  • Bij een evenement waarbij 1 of meer van onderstaande punten van toepassing zijn, moeten EHBO'ers en een (mobiele) eerstehulppost aanwezig zijn, indien:
    • er meer dan 1.000 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn;
    • het een sportwedstrijd betreft met meer dan 250 deelnemers, waarbij het draait om snelheid en/of fysieke inspanning;
    • het gaat om een evenement met autosport en/of motorsport;
    • er bovenmatig alcohol- en/of middelengebruik verwacht wordt.

Ondanks dat deze punten niet altijd van toepassing hoeven te zijn, moet u zelf als organisator, altijd de inschatting maken of het evenement risico's met zich meebrengt waarbij aanwezigheid van hulpverleners en/of een EHBO‑post wenselijk is.

TIP: denk ook aan eventuele inzet van EHBO'ers tijdens de op- en afbouw van het evenement.

Waaraan moet de EHBO voldoen?

De EHBO'ers moeten:

  • Als zodanig herkenbaar en beschikbaar zijn.
  • Geen neventaken hebben.
  • Beschikken over de benodigde certificaten en/of verklaringen van vakbekwaamheid inclusief de aantekening reanimatie en AED bediening.
  • Beschikken over de juiste materialen. Stem hierbij benodigd materiaal af op de specifieke risico’s. De EHBO’ers moeten minimaal de beschikking hebben over een EHBO-koffer met standaarduitrusting volgens het Oranje Kruis.
  • Op de hoogte zijn van de vergunning, met name de geneeskundige voorwaarden.
  • Goed geïnformeerd/gebriefd zijn met betrekking tot het evenemententerrein, scenario’s en gemaakte communicatieafspraken.
  • Voor alle aanwezigen op het evenementen(terrein) ingezet kunnen worden.
  • Ingezet worden zolang er evenement gerelateerde incidenten kunnen voorkomen.
  • Zo spoedig mogelijk (bij voorkeur binnen vijf minuten na melding) aanwezig kunnen zijn op het gehele evenemententerrein.
  • Met de organisatie afstemmen over voorzieningen als een veilige en hygiënische en verlichte werkomgeving, toiletten (bijvoorbeeld dezelfde als voor personeel), eten en drinken en eventueel rustplekken.
  • Eventueel ook beschikbaar zijn tijdens de op- en afbouw van het evenement.