Er zijn veel feiten en fabels over elektrisch rijden, wat is waar en wat is niet waar? We nemen een aantal stellingen met je door. Klik op de titel om het antwoord te lezen.

Elektrisch rijden is duur: waar of niet waar?

Niet waar

De aanschaf van een nieuwe elektrische auto is nu nog duurder dan die van een soortgelijke benzine- of dieselvariant. Rond 2024 wordt een omslagpunt verwacht: de aanschaf van een elektrische auto is vanaf dat moment goedkoper. Gelukkig hoef je daar niet op te wachten. Elektrisch rijden is namelijk zoveel goedkoper, dat je de meerprijs binnen een aantal jaren al terugverdient. Je bespaart echt op de rijkosten. Het ‘tanken’ (1 liter brandstof vervang je gemiddeld door 3 kWh stroom) en het onderhoud zijn goedkoper (geen kleppen, filters etc.) en tot 2025 betaal je geen wegenbelasting. In 2021 komt er bovendien een subsidie van € 6000 beschikbaar op elke nieuw gekochte auto. Bovendien kom je bij aanschaf mogelijk in aanmerking voor subsidie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp(externe link)

Je kunt met een elektrische auto niet ver rijden: waar of niet waar?

Niet waar

De nieuwe generatie elektrische auto’s heeft een actieradius (bereik) van 300-500 km. Bij de oudere modellen is dat ongeveer de helft. Maar, bedenk wel dat landelijk gezien 91% van alle autoritten korter is dan 50 km! Die enkele keer dat je meer dan 150 km rijdt, heb je wellicht genoeg tijd om, eenmaal op de plaats van bestemming, voldoende te laden voordat je weer naar huis rijdt. Je kunt onderweg ook een snellaadstation bezoeken. Binnen een half uur (een kop koffie en een plaspauze) ben je met een 80% gevulde batterij weer op weg!

Je kunt op weinig plekken je auto opladen: waar of niet waar?

Niet waar

Een eigen laadpunt (meestal een wandmodel) is superhandig als je bij huis de ruimte hebt. In onze regio is dat vaak het geval. Thuis laden is goedkoop (21 cent/kWh) én makkelijk. Daarnaast zijn in Nederland zo’n 35.500 openbare laadpunten! Om deze te kunnen vinden hoef je alleen maar een app te downloaden op je mobiele telefoon (of zoek een website over elektrische laadpunten). Veel apps bieden de mogelijkheid om een filter in te stellen, zodat je alleen de laadstations ziet die voor jouw auto geschikt zijn. Vaak is ook te zien of de laadpaal beschikbaar is. Als deze even bezet is, dan kan de app automatisch een bericht sturen zodra de laadpaal weer vrij is.

In de winter rijd je minder ver met een elektrische auto: waar of niet waar?

Waar

(Winterse) kou heeft inderdaad een negatieve invloed op het vermogen van de accu. Kou vermindert het bereik, waardoor je eerder moet bijladen. Bovendien vraagt de verwarming van de auto energie. Om die redenen wordt een verschil gemaakt tussen de actieradius die een auto ’s zomers en ’s winters heeft. Op de website ev-database.nl(externe link) vind je realistische en praktische informatie over alle oude, huidige en te verwachten modellen elektrische personenauto’s. De snelheid waarmee je rijdt beïnvloedt de actieradius uiteindelijk het meest. Als je met hoge snelheid op de snelweg rijdt, verbruik je meer stroom dan als je in de stad rijdt. Een voordeel in de bebouwde kom is ook nog dat de auto de remenergie in de accu opslaat.

Je kunt beter wachten op de waterstofauto: waar of niet waar?

Niet waar

Waterstof (H2) ontstaat uit elektrolyse van water en is eigenlijk een energiedrager. De brandstofcel in de auto zet deze opgeslagen waterstof weer om in elektriciteit. Bij dit proces gaat veel energie verloren. Een elektrische auto is efficiënter en heeft minder stroom nodig voor hetzelfde aantal kilometers. Daar komt bij dat de aandrijving van een waterstofauto complexer is (vanwege deze brandstofcel), waardoor het onderhoud van de auto duurder is.

Een waterstofauto en een elektrische auto worden beiden aangedreven door elektriciteit. Een elektrische auto slaat (groene) stroom op in een batterij. Bij een waterstofauto wordt waterstof(gas) getankt. Voor de productie van waterstof wordt nu in veel gevallen nog aardgas gebruikt. In de toekomst is groene waterstof mogelijk een milieuvriendelijk alternatief.