Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd;
  • als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland;
  • als u een erfenis in het buitenland wilt regelen

U gaat persoonlijk langs bij de gemeente met het document waarop u uw handtekening moet plaatsen. U tekent het document pas bij de gemeente. De gemeente bevestigt met een stempel dat dit dezelfde handtekening is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier. U krijgt het document dus meteen weer mee.

Afspraak maken

Kosten

Legalisatie van uw handtekening kost € 13,80.

Nodig bij de legalisatie

  • het document waarop u de handtekening wilt plaatsen
  • uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)