Informatie voor alle partijen

Op 2 februari 2026 is de dag van de kandidaatstelling. Iedere partij die wil meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026 moet op die dag tussen 09.00 en 17.00 uur een kandidatenlijst inleveren bij het centraal stembureau. Het inleveren van de kandidatenlijsten vindt plaats in het gemeentehuis van de gemeente Bronckhorst. Wij maken hiervoor graag een afspraak met u. U ontvangt hierover later meer informatie.

De kandidatenlijst moet minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten bevatten en persoonlijk worden ingeleverd door een kiezer die zelf mag stemmen voor de gemeenteraadsverkiezing. Degene die de lijst inlevert ontvangt een ontvangstbewijs.

Voorinlevering

We laten de inlevering van de kandidatenlijsten op 2 februari 2026 graag soepel verlopen. Daarom vragen wij u om de kandidatenlijst en de stukken die erbij horen vooraf door ons te laten controleren op juistheid en volledigheid. We bieden u daarvoor de mogelijkheid op 19 januari 2026. De voorinlevering is niet verplicht. Het kan u wel helpen doordat u het ruim op tijd weet welke zaken er nog ontbreken. Voor het plannen van een afspraak stuurt u een mail naar: verkiezingen@bronckhorst.nl.

Ondersteunende software verkiezingen (OSV)

Voor de inlevering van de kandidatenlijsten maakt u gebruik van OSV. Dit systeem verwerkt de gegevens van de politieke partijen, de deelnemende kandidaten en de uitslag. U kunt OSV zelf downloaden via de website van de Kiesraad. De leverancier verzorgt enkele maanden voor de verkiezingen digitale instructiebijeenkomsten, zodat u weet hoe u OSV moet gebruiken. Wij laten u weten wanneer u zich kunt inschrijven voor een instructiebijeenkomst.

Verklaring van instemming 

We hebben van iedere kandidaat op de kandidatenlijst een verklaring van instemming nodig. De kandidaat verklaart hiermee in te stemmen met de kandidaatstelling op de betreffende lijst. De verklaring kan niet achteraf worden ingetrokken. We verzoeken u de instemmingsverklaringen aan te leveren in dezelfde volgorde als de volgorde waarop de kandidaten op de lijst staan. Kandidaten die op dit moment nog niet in de gemeenteraad zitten moeten ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren.

Verklaring van ondersteuning

Alle nieuwe partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing moeten minimaal 20 ondersteuningsverklaringen van kiezers hebben voordat zij mogen meedoen. Een kiezer geeft met een ondersteuningsverklaring aan dat zij de lijst ondersteunen. Alleen kiezers die zelf mogen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezing in Bronckhorst kunnen een ondersteuningsverklaring afleggen. De kiezer mag ook een kandidaat op de lijst
zijn, met als voorwaarde dat deze kandidaat inwoner is van de gemeente Bronckhorst. De kiezer moet de verklaring persoonlijk afleggen bij het gemeentehuis en zich hierbij identificeren. De kiezer mag één ondersteuningsverklaring afleggen. Bij meerdere ondersteuningsverklaringen door dezelfde persoon zijn alle afgelegde verklaringen ongeldig. Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 kunnen ondersteuningsverklaringen worden afgelegd in de periode van 19 januari tot en met 2 februari 2026.

U maakt de ondersteuningsverklaringen in OSV en geeft deze aan de kiezer die de verklaring in het gemeentehuis ondertekent in het bijzijn van een bevoegde gemeenteambtenaar. Zorg er bij het aanmaken van de ondersteuningsverklaring in OSV voor dat de kandidaten op de lijst in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst die u inlevert op 2 februari 2026. Bij afwijkingen is de ondersteuningsverklaring niet geldig.

Waarborgsom Kandidaatstelling

Nieuwe partijen en partijen die bij de vorige gemeenteraadsverkiezing geen zetel hebben behaald betalen een waarborgsom. Deze waarborgsom bedraagt € 225,-. Dit bedrag kan worden betaald aan de balie van het gemeentehuis. U ontvangt een bewijs van betaling. De waarborgsom wordt terugbetaald als uw partij minimaal 75% van de kiesdeler behaalt of als uw partij geen geldige kandidatenlijst inlevert.

Voorwaarden kandidaatstelling

De kandidatenlijst moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Er moet minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten op de lijst worden vermeld. Dit geldt ook bij een samenvoeging van partijen.
  • De kandidaat moet op de dag van (eventuele) toelating tot de gemeenteraad 18 jaar of ouder zijn.
  • De kandidaat mag maar op 1 lijst voorkomen voor de gemeenteraadverkiezing van de gemeente Bronckhorst
  • De kandidaat moet inwoner zijn van de gemeente Bronckhorst of een verklaring afleggen waaruit blijft dat de kandidaat voornemens is inwoner van onze gemeente te worden. De kandidaat wordt van de lijst geschrapt als blijkt dat de kandidaat deze verklaring bij meerdere gemeenten heeft afgelegd.

Vermelding op kandidatenlijst

De kandidaten worden als volgt vermeld op de kandidatenlijst:

  • Geslachtsnaam, alle voorletters, geboortedatum en gemeente of woonplaats zoals vermeld in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Voorvoegsels bij de geslachtsnaam worden in kleine letters voor de geslachtsnaam geschreven.
  • Adellijke titels en predicaten kunnen voor de achternaam worden vermeld. Adellijke titels worden voluit geschreven en predicaten worden afgekort.
  • Alleen de eerste letter van een voornaam wordt vermeld en achter iedere voorletter volgt een punt.
  • Nadere aanduidingen van de naam mogen worden toegevoegd als deze op de gebruikelijke wijze worden afgekort. Het gaat hierbij uitsluitend om de aanduidingen sr. en jr. en afkortingen van patroniemen.
  • Achter de voorletters kan tussen haakjes de roepnaam worden vermeld.
  • Achter de voorletters of roepnaam mag ter aanduiding van het geslacht de toevoeging «(m)» of «(v)» worden geplaatst. Het is nog niet mogelijk om op de kandidatenlijst een X te vermelden bij het geslacht. Dat betekent dat alleen gekozen kan worden voor M/V. De partij kan er ook voor kiezen om geen geslacht te vermelden op hun kandidatenlijst. De keuze om het geslacht al dan niet te vermelden geldt voor alle kandidaten. Het is niet mogelijk om bij de ene kandidaat het geslacht wel te vermelden en bij de andere niet.
  • Bij een woonplaats buiten Nederland wordt tussen haakjes de landencode
    toegevoegd (zie ISO-norm 3166)

Een persoon die gehuwd of geregistreerd partner is (geweest) kan de geslachtsnaam als
volgt vermelden:

  • Alleen eigen naam
  • Alleen de naam van de echtgenoot of geregistreerd partner
  • Eigen naam gevolgd door een liggend streepje en de naam van de echtgenoot of geregistreerd partner
  • Naam van de echtgenoot of geregistreerd partner gevolgd door een liggend streepje en de eigen naam

In te leveren stukken kandidaatstelling

Op de dag van de kandidaatstelling (2 februari 2026) moeten de volgende stukken worden
ingeleverd:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs inleveraar
  • Indien van toepassing het bewijs van betaling van de waarborgsom kandidaatstelling
  • Een kandidatenlijst ( Model H 1 - Kandidatenlijst )
  • Een verklaring van de gemachtigde van een politieke partij ( Model H 3-1 - Machtiging om aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen of Model H 3- 2 - Machtiging om samengevoegde aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen. Hiermee mag de inleveraar de (samengevoegde) aanduiding van de partij boven deze lijst plaatsen
  • Een verklaring van instemming van iedere kandidaat op de kandidatenlijst ( Model H9 - lnstemmingsverklaring )
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat die geen lid is van de huidige gemeenteraad
  • Bij een nieuwe registratie: minimaal 20 ondersteuningsverklaringen ( Model H4 - Ondersteuningsverklaring )
  • Voor partijen die geen zetel hebben in de zittende gemeenteraad: verklaring van de ontvangen waarborgsom (Betalingsbewijs/kopie betaling waarborgsom bij kandidaatstelling )
  • OSV-bestand (het elektronisch exportbestand vanuit OSV)

De (plaatsvervangend) gemachtigde levert de stukken namens de partij in. De (plaatsvervangend) gemachtigde moet officieel bij het centraal stembureau geregistreerd zijn. Weet u niet (meer) wie de gemachtigde voor uw partij is? Vraag dit dan bij ons na via verkiezingen@Bronckhorst.nl.

Onderzoek kandidatenlijst

Het centraal stembureau onderzoekt op dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur in een niet openbare zitting de ingeleverde kandidatenlijsten. Bij verzuimen wordt de inleveraar hierover direct in kennis gesteld. Verzuimen kunnen op woensdag 4 en donderdag 5 februari 2026 tussen 09.00 en 17.00 uur worden hersteld.

Geldigheid en nummering kandidatenlijsten

Op vrijdag 6 februari 2026 om 17.00 uur beslist het centraal stembureau in een openbare zitting over de geldigheid van de kandidatenlijsten, het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten en de daarboven geplaatste aanduiding. 

Het centraal stembureau bepaalt welk lijstnummer een partij krijgt. Als uw partij bij de vorige gemeenteraadsverkiezing één of meer zetels heeft behaald, bepaalt het aantal stemmen dat u toen heeft gekregen het lijstnummer dat uw partij bij deze verkiezingen krijgt. De partij met het hoogst aantal behaalde stemmen krijgt lijstnummer 1 en zo verder. Bij een samenvoeging van partijen die beiden één of meer zetels hebben behaald bij de vorige verkiezingen wordt het aantal uitgebrachte stemmen op die partijen bij de vorige
verkiezingen bij elkaar opgeteld om te bepalen welk lijstnummer de samengevoegde partij krijgt.

Bent u een nieuwe partij of heeft u bij de vorige verkiezingen geen zetels behaald? Dan wordt het lijstnummer van uw partij bepaald door loting. 

Er kan tot en met 10 februari 2026 tegen de beslissing van het centraal stembureau in beroep worden gegaan bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hierover wordt binnen 6 dagen uitspraak gedaan.