Melding doen van een fout bij de verkiezingen
Vermoedt u dat er een fout is gemaakt in een proces-verbaal (bij de telling of de vaststelling van de uitslagen) van een stembureau of van het gemeentelijk stembureau? Dan kunt u dit melden bij het centraal stembureau van de desbetreffende verkiezing.
Voor de verkiezing van de Tweede Kamer kunt u melding doen vanaf donderdag 30 oktober 12.00 uur tot woensdag 5 november 10.00 uur.
Melding doen aan het centraal stembureau Tweede Kamerverkiezingen 2025
Voorwaarden
- Om uw melding in behandeling te kunnen nemen moet deze aan bepaalde voorwaarden voldoen:
- Een melding moet onderbouwd en specifiek zijn. Alleen de mededeling dat er een fout is gemaakt, is niet voldoende. U moet aangeven waaruit de fout concreet bestaat.
- De melding moet gaan over iets dat uzelf heeft waargenomen, dus niet van horen zeggen. Bijvoorbeeld: 'Ik heb op kandidaat X gestemd en kan mijn stem niet terugvinden.' Niet: 'Ik heb gehoord dat in stembureau X niet correct is geteld.'
- Meldingen moeten gaan over eventuele fouten in het (op-) tellen van de stemmen, of over het digitale bestand met uitkomsten van de gemeente. Dit zijn fouten die het gemeentelijk stembureau kan corrigeren. Over andere zaken kan bezwaar gemaakt worden tijdens de zitting van het centraal stembureau. Bijvoorbeeld over een slecht toegankelijk stemlokaal.
- Meldingen moeten schriftelijk worden gedaan bij het centraal stembureau.
- De verplichte velden in het meldingsformulier moeten zijn ingevuld.
- Een melding mag anoniem worden gedaan. Het doorgeven van uw naam en contactgegevens is niet verplicht.