Bij vermissing van uw paspoort of identiteitskaart moet u zo snel mogelijk een verklaring van vermissing doen bij de gemeente. Dit kan online met DigiD. Heeft u geen DigiD? Dan kunt u alleen persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis de vermissing door geven. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt dan eventueel meteen een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen.

DigiD linkVermissing reisdocument doorgeven

LET OP: uw reisdocument wordt direct als vermist geregistreerd. Een als vermist geregistreerd document kunt u niet meer gebruiken. Ook wanneer u het terugvindt, is het niet meer bruikbaar. U moet het ongeldige document dan bij de gemeente inleveren. Bij een vermoeden van misbruik wordt de politie ingeschakeld.

Heeft u een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs gevonden? Lever die dan altijd direct in bij de balie in het gemeentehuis.

Moet u onmiddellijk op reis?

Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen(externe link) bij de Koninklijke Marechaussee. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Als uw paspoort of identiteitskaart in verkeerde handen terecht komt, bestaat de kans op identiteitsfraude.

Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal

Is uw paspoort / identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Hiermee kunt u naar Nederland reizen. In Nederland doet u ook aangifte bij uw gemeente. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.