Samen bouwen aan een nieuwe toekomst in Bronckhorst
Wist je dat onze gemeente zich actief inzet voor Oekraïense vluchtelingen en statushouders? Statushouders zijn mensen die een asielprocedure hebben doorlopen en in Nederland mogen blijven. Het is een van onze taken hen te helpen om zich thuis te voelen in onze samenleving. Dat doen we niet alleen met huisvesting, maar ook met taal, werk, cultuur en andere activiteiten. Meestal samen met verschillende organisaties in de gemeente. Hier lees je een aantal voorbeelden.
Hoeveel mensen vangen we op?
In Bronckhorst wonen op dit moment ongeveer 220 Oekraïense vluchtelingen
In de eerste helft van 2025 hebben we 40 statushouders gehuisvest. In de tweede helft van het jaar moeten we nog 44 mensen een woning bieden.
Wat doen we voor statushouders?
Inburgering en werk
Statushouders volgen inburgeringslessen van Interbeek Support in de voormalige Kompaan-locatie aan Het Hoge in Vorden. Ze leren de Nederlandse taal en krijgen les over de Nederlandse samenleving. Dit doen ze 2,5 tot 3 dagen per week. Daarnaast helpen we hen om 1 à 2 dagen per week (vrijwilligers)werk te doen. Zo leren ze sneller meedoen in de samenleving. Onze sociale consulenten en jobcoach begeleiden hen hierbij. Dit verloopt goed.
Wat doen we voor Oekraïners?
Taalonderwijs
Oekraïners hoeven geen inburgering te doen, maar velen van hen willen graag Nederlands leren. Daarom bieden we verschillende taallessen aan:
Taal en cultuur
Een aantal volgt een speciaal traject gericht op taal en cultuur, georganiseerd door Interbeek Support met NT2-docenten. Dit programma bestaat uit twee dagdelen per week: één voor taallessen en één voor cultuuronderwijs. Het traject duurt 26 weken en is ook in de school aan Het Hoge in Vorden. Dit is opgezet om juist de combinatie te maken tussen taal en hoe werkt het in Nederland.
Formele taallessen
Het Graafschap College in Doetinchem biedt formele taallessen aan met NT2-docenten.
Vrijwilligerslessen
In Hengelo, Steenderen, Vorden en Wichmond geven vrijwilligers taallessen op een aantal momenten in de week. Meer informatie hierover vind je op www.bronckhorst.nl/oekraine.
Jongeren
Jonge statushouders en Oekraïners tot 18 jaar volgen ISK (Internationale Schakel Klas) onderwijs in Doetinchem en Zutphen, tot zij door kunnen stromen naar regulier onderwijs. Dit kan zodra zij voldoende Nederlands spreken en taalvaardigheid hebben. Meestal is dat na 2 jaar.
Andere mooie initiatieven die we inzetten voor beide groepen
Wereldburgers voor de klas:
Om het lerarentekort in Nederland aan te pakken, is het programma Wereldburgers voor de Klas opgezet. Dit leerwerktraject is voor statushouders en Oekraïners die interesse hebben om les te gaan geven. Vanuit Bronckhorst gaan enkele Oekraïners en statushouders deze lessen volgen. Het traject start na de zomer.
Nieuwkomers in de zorg
In samenwerking met het Graafschap College bieden we deze opleiding aan nieuwkomers die graag in de zorg willen werken. Omdat de zorg staat te springen om gekwalificeerd personeel vinden de deelnemers meestal snel een baan. FOTO met onderschrift: Twee nieuwe Bronckhorsters die de opleiding onlangs succesvol afrondden.
Praktijklessen inburgering
Onze combinatiefunctionarissen laten nieuwkomers kennismaken met sportclubs, het kulturhus en andere activiteiten in de gemeente.
Sport voor jongeren
In Villa Zilverlinde in Vorden wordt een aantal jonge statushouders opgevangen. Eén van onze combinatiefunctionarissen geeft hen sportlessen.
Buddy to Buddy
Nieuwkomers worden gekoppeld aan inwoners met dezelfde interesses. Elke maand is er een Buddycafé voor een praatje of spelletje. Lijkt het jou leuk een nieuwe Bronckhorster wegwijs te maken in de buurt? Kijk eens op www.buddytobuddy.nl/afdeling/Bronckhorst. Van harte welkom!
Vrijwilligerswerk via Meedoen in Bronckhorst
Samen met de organisatie Meedoen in Bronckhorst helpen we laaggeschoolde statushouders aan passend vrijwilligerswerk als opstap naar betaald werk.
Samen maken we Bronckhorst zo sterker
Met deze initiatieven bouwen we aan een gemeente waarin iedereen zich welkom voelt, de kans heeft om mee te doen, zich te ontwikkelen en zich thuis te voelen.