Denkt u dat iemand onterecht een uitkering krijgt? Of denkt u dat iemand een te hoge uitkering krijgt? Dan kunt u dit melden bij ons. U hoeft uw eigen naam niet te noemen. Hoe meer informatie u over uw fraudevermoeden verstrekt, des te beter kunnen wij de zaak onderzoeken.

Voorbeelden van fraude

Fraude is als iemand opzettelijk verkeerde informatie geeft of informatie verzwijgt om een uitkering te krijgen of te houden.

Bijvoorbeeld iemand met een bijstandsuitkering:

  • zegt gescheiden te wonen, maar doet dat in werkelijkheid niet
  • woont niet op het adres dat hij/zij heeft opgegeven
  • geeft niet door dat hij/zij is gaan samenwonen
  • geeft niet door dat hij/zij werkt
  • geeft de ontvangst van een erfenis niet door

Fraude melden

U kunt uitkeringsfraude ook telefonisch melden via (0575) 75 02 50 of per post sturen naar: Gemeente Bronckhorst, Postbus 200, 7255 ZJ HENGELO (Gld)Wij onderzoeken de melding. De gemeente gaat vertrouwelijk om met uw informatie.

Bestrijding van fraude

Bij vermoedens van fraude onderzoeken onze fraude medewerkers de zaak diepgaand. De gemeente heeft hierbij de bevoegdheid om uitgebreid gegevens op te vragen en ook bij derden navraag te doen.

Wat kan de gemeente doen bij fraude?

Als de gemeente fraude ontdekt, wordt de uitkering direct stopgezet. De fraudeur moet het geld dat teveel is uitgekeerd terugbetalen. Daarnaast kan diegene een boete krijgen.

Voorkom dat u zelf (per ongeluk) fraude pleegt

Wanneer u de gemeente niet volledig of verkeerd informeert bij het aanvragen en/of ontvangen van een uitkering, pleegt u fraude. Niet alleen verkeerde informatie opgeven valt onder frauderen. Ook als u veranderingen niet, onjuist of te laat doorgeeft, dan is dit fraude.

Op fraude staan hoge boetes. Voorkom dit: informeer de gemeente altijd volledig en juist en geef veranderingen door.