Melding maken of verzoek om handhaving indienen

In de gemeente Bronckhorst zetten we ons in voor een veilige en prettige leefomgeving voor iedereen. Toch kan het voorkomen dat u een situatie ervaart die hiermee in strijd lijkt. Soms voldoet zo’n situatie mogelijk niet aan de geldende wet- en regelgeving. In zulke gevallen kunnen wij als gemeente optreden.

Probeer eerst het gesprek

We moedigen u aan om eerst zelf in gesprek te gaan met de betrokken persoon of partij. Een open en respectvol gesprek kan vaak al tot een oplossing leiden, zonder dat handhaving nodig is.

Komt u er niet uit? Meld het bij ons

Als het gesprek geen resultaat oplevert, kunt u de situatie bij ons kenbaar maken. Een melding is in zo’n geval de eerste stap. U kunt ook een handhavingsverzoek indienen, daarmee start u een juridische procedure. Hieronder leggen we het verschil aan u uit.

1. Melding

Een melding is een signaal dat er mogelijk iets niet in orde is. Iedereen kan een melding doen, bijvoorbeeld over:

  • overlast
  • een gevaarlijke situatie
  • of een vermoeden van een overtreding

Wij onderzoeken de situatie en bepalen of actie nodig is. Wij proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen. Houd er rekening mee dat we bij een anonieme melding geen terugkoppeling kunnen geven over wat er met uw melding is gedaan.

Melding toezicht

2. Verzoek om handhaving

Een verzoek om handhaving is een formeel verzoek aan de gemeente om op te treden tegen een overtreding van de wet- en regelgeving. Dit verzoek moet u indienen met uw DigiD of eHerkenning niveau 2+. Een verzoek om handhaving kan niet anoniem worden ingediend

Wij kunnen uw verzoek alleen behandelen als u een belanghebbende bent. Dat betekent dat uw belang rechtstreeks betrokken is bij het besluit. Of u belanghebbende bent, beoordelen wij zorgvuldig zodra wij uw verzoek ontvangen.

In het geval dat u als belanghebbende wordt aangemerkt, toetsen wij de situatie aan het juridische kader. Op basis daarvan nemen wij een officieel besluit over of wij wel of niet gaan handhaven. Wij hebben voor het nemen van een besluit een termijn van acht weken. Wanneer wij meer tijd nodig hebben voor verder onderzoek, kan dit mogelijk verlengd worden met maximaal zes weken.  Tegen het besluit op uw handhavingsverzoek kunt u binnen zes weken bezwaar maken.

Verzoek om handhaving indien (met DigiD of eHerkenning niveau 2+)

U kunt het verzoek om handhaving ook via een brief indienen. Lees daarvoor verder onder 'Goed om te weten'.

Goed om te weten

U kunt uw verzoek om handhaving ook per ondertekende brief indienen. Geeft u daarbij in elk geval de volgende informatie:

  • uw gegevens (naam, adres, woonplaats en contactgegevens)
  • informatie over de vermeende overtreding:
    • locatie (adres en woonplaats)
    • beschrijving van de vermeende overtreding
    • welke actie(s) wilt u dat de gemeente onderneemt?
    • welk belang heeft u (waarom bent u belanghebbende)?
    • is er sprake van een spoedeisende situatie? Zo ja, waarom?
    • indien bekend:
      • naam van de persoon die volgens u in overtreding is
      • wet of regelgeving die overtreden wordt
    • eventuele bijlagen die de situatie weergeven