Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa.

Geldigheid

  • Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen die 18 jaar of ouder zijn. 
  • Voor personen jonger dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
  • De ingangsdatum van de nieuwe geldigheidsduur van uw reisdocument gaat in op de dag dat u het nieuwe reisdocument bij de gemeente aanvraagt.

Identiteitskaart aanvragen

  • U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan. Vraagt u ook een identiteitskaart aan voor uw kind? Uw kind moet dan ook meekomen naar de afspraak.  
  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar ben je zelf bevoegd om een identiteitskaart aan te vragen, tenzij  je onder curatele staat. 
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u het in bij de gemeente.
  • Heeft u het identiteitsbewijs eerder nodig dan kunt u een spoedaanvraag doen. Meestal als u deze spoedaanvraag vóór 14.00 uur heeft gedaan, kunt u deze de volgende werkdag na 09.30 uur ophalen. Aan een spoedaanvraag zijn extra kosten verbonden.

Afspraak maken aanvragen identiteitskaart

Toestemmingsverklaring nodig voor aanvraag identiteitskaart kind 

Voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een kind jonger dan 12 jaar moeten gezaghebbende(n) toestemming geven. U kunt op drie manieren de toestemmingsverklaring regelen:

  1. Voor de afspraak kunt u digitaal een toestemmingsverklaring indienen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
  2. Bij de afspraak neemt u voor elk kind, een ingevuld formulier 'Toestemmingsverklaring reisdocumenten' mee. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of voogd nodig.
  3. De gezaghebbende(n) moeten meekomen. Dan wordt ter plekke het toestemmingsformulier ingevuld. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen nodig.

Wat heeft u nodig?

  • een goedgelijkende recente kleurenpasfoto. Let op dat deze maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag en dat deze voldoet aan de pasfoto-eisen(externe link)
  • alle paspoorten en/of identiteitskaarten en/of buitenlands reisdocumenten die u nog hebt en nog niet door de gemeente ongeldig gemaakt zijn. Hebt u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer? De gemeente doet dan onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt. 
  • Bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan is het mogelijk om digitaal de vermissing van uw document al door te geven. Deze  vermissing wordt direct landelijk geregistreerd.
  • heeft u geen oud (verlopen) reisdocument? U moet uw identiteit dan met andere bewijsstukken aantonen (bijvoorbeeld uw rijbewijs). Hebt u ook geen ander identiteitsbewijs? De gemeente stelt dan een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen
  • voor kinderen jonger dan 12 jaar is schriftelijke toestemming nodig van ouders of voogd. Vul daarvoor voor elk kind het formulier 'Toestemmingsverklaring reisdocumenten' in en breng dit mee. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of voogd nodig. Indien u digitaal al toestemming hebt gegeven hoeft u deze niet meer schriftelijk in te vullen.

Identiteitskaart ophalen 

  • U ontvangt nadat u een identiteitskaart heeft aangevraagd binnen een week een automatische mail waarin staat dat de gemeente uw nieuwe identiteitskaart heeft ontvangen. U kunt dan een afspraak maken om uw document op te halen.
  • Indien u binnen 3 maanden na uw aanvraag uw document niet hebt opgehaald, dan vervalt uw identiteitskaart. U krijgt de kosten van de aanvraag van het document niet terug. 

Afspraak maken afhalen identiteitskaart

Kosten

  • Aanvraag nieuw document € 75,80
  • Aanvraag voor jeugd jonger dan 18 jaar € 40,90
  • Extra kosten spoedaanvraag € 57,05

Prijzen worden jaarlijks per 1 januari aangepast.

Goed om te weten

Kinderen

Reist u samen met kinderen jonger dan 18 jaar, lees dan ook de informatie op de pagina 'Reizen met kinderen'.

Landen waar de identiteitskaart geldig is

Via Rijksoverheid.nl(externe link) kunt u nagaan naar welke landen gereisd kan worden met de Nederlandse identiteitskaart.

Sinds 1 oktober 2021 kunt u alleen met een geldig paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK) reizen. Woonde u uiterlijk op 31 december 2020 ( de overgangsperiode) in het VK? Of heeft u een document dat aantoont dat u een grensarbeider bent? Dan heeft u tot en met 31 december 2025 alleen maar een ID-kaart nodig om tussen beide landen te reizen. Lees hier meer over op de pagina over de Brexit op Rijksoverheid.nl(externe link).

Identiteitskaart kwijt?

Lees de informatie op de pagina 'Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen'.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Aanvragen vanuit het buitenland

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken. Met de tool van nederlandwereldwijd.nl(externe link) is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Inlogfunctie

Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Lees hoe inloggen met uw identiteitskaart werkt(externe link) op de website van DigiD. Ervaart u problemen of heeft u vragen over het activeren, dan kunt u contact opnemen met de de DigiD Helpdesk, telefonisch op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur op: 088 123 65 55 (lokaal tarief).